7 cudów świata to gra planszowa dla 3-7 graczy, w której każdy gracz buduje własne cywilizacje oparte na siedmiu historycznych cudach świata. Gra składa się z trzech epok, w których gracze dobierają karty z różnymi zasobami, budowlami i efektami. Celem gry jest zdobycie jak najwięcej punktów zwycięstwa na różne sposoby. Poniżej przedstawiamy skróconą instrukcję gry „7 cudów świata”, aby ułatwić Tobie poznanie jej zasad.
Przygotowanie do gry
- każdy gracz otrzymuje losowo planszę z jednym z siedmiu cudów świata i umieszcza ją przed sobą. Plansza pokazuje koszt i efekt każdego etapu budowy cudu, a także specjalną zdolność cywilizacji.
- karty są podzielone na trzy talie: I epoka, II epoka i III epoka. Każda talia jest potasowana i rozdawana graczom w zależności od liczby graczy. Każdy gracz otrzymuje 7 kart na początku każdej epoki.
- monety są umieszczane w pobliżu plansz jako bank. Każdy gracz otrzymuje 3 monety na początku gry.
Przebieg gry
Gra składa się z trzech epok, a każda epoka składa się z sześciu rund. W każdej rundzie gracze wykonują następujące kroki:
- Każdy gracz wybiera jedną kartę z ręki i kładzie ją zakrytą przed sobą. Pozostałe karty przekazuje graczowi po lewej stronie w I i III epoce, lub po prawej stronie w II epoce.
- Gdy wszyscy gracze wybiorą karty, odkrywają je jednocześnie i decydują, co z nimi zrobić. Możliwe są trzy opcje:
- zbudować kartę, płacąc jej koszt w zasobach i umieszczając ją obok swojej planszy. Karty mają różne kolory i typy, które wpływają na punkty zwycięstwa i inne efekty.
- zbudować etap cudu, płacąc jego koszt w zasobach i umieszczając kartę pod odpowiednim etapem na swojej planszy. Każdy etap cudu daje pewien efekt natychmiastowy lub trwały.
- odrzucić kartę, otrzymując 3 monety z banku i umieszczając kartę na stosie odrzuconych.
- Gdy wszyscy gracze wykonają swoje akcje, rozpoczyna się kolejna runda. Gracze biorą karty od gracza po swojej stronie i powtarzają kroki 1-2. Rundy trwają do momentu, gdy każdy gracz będzie miał tylko dwie karty w ręce. Wtedy każdy gracz odrzuca jedną kartę i zachowuje drugą.
Koniec gry
Gra kończy się po trzeciej epoce. Gracze liczą swoje punkty zwycięstwa na podstawie następujących kategorii:
Punkty za karty cywilne (niebieskie): suma wartości punktowych na kartach.
Punkty za karty naukowe (zielone): suma kwadratów liczby symboli naukowych tego samego rodzaju (koło, łopata, suwmiarka) plus 7 punktów za każdą parę różnych symboli naukowych.
Punkty za karty handlowe (żółte): suma wartości punktowych na kartach plus 1 punkt za każde 3